VOX HUMANA

Zajęcia z reedukatorem

W ramach działania wykwalifikowany reedukator prowadzi zajęcia dla dzieci – imigrantów w wieku 6-10 lat, które nie znają lub znają bardzo słabo język polski.

 

Obowiązująca na wszystkich szczeblach edukacji ujednolicona podstawa programowa kształcenia ogólnego, często stawia uczniów ze specjalnymi potrzebami wobec wymagań (w tym wypadku z brakiem znajomości języka), które przekraczają ich możliwości. Tym samym uniemożliwia osiąganie sukcesów i spełnianie potrzeb rozwojowych. Fakt doświadczania ciągłych różnic między realnymi możliwościami a wymaganiami, wpływa nie tylko na zaniechanie rozwoju intelektualnego, ale i na funkcjonowanie społeczne uczniów. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby proces edukacji przebiegał z jak najmniejszą stratą dla uczniów cudzoziemskich, którzy znajdują się w takiej sytuacji, przyjeżdżając do naszego kraju bez znajomości miejscowego języka.

 

 

Proponowany rodzaj zajęć stanowi dodatek do tradycyjnych lekcji języka polskiego dla obcokrajowców. Zajęcia są doskonałym przygotowaniem dla młodszych dzieci i wsparciem dla starszych – do nauki czytania i pisania.

 

 

Celem zajęć jest wsparcie nauki języka polskiego oraz harmonijnego rozwoju i realizacji potrzeb intelektualnych, emocjonalnych i społecznych. Poprzez odpowiednio dobrane gry i zabawy, uczniowie cudzoziemscy rozwiają zasób słownictwa, struktury językowe oraz sprawność fonetyczną i komunikacyjną. Pośrednio kształtują również pamięć, koncentrację uwagi oraz spostrzegawczość wzrokową i słuchową.

 

 

Nauka przez zabawę (bez użycia podręczników i zeszytów) niesie ze sobą również określone korzyści psychologiczne dla dziecka: minimalizuje napięcia emocjonalne związane z wyobcowaniem, zapewnia poczucie bezpieczeństwa i zaufania, rozbudza ciekawość, dostarcza nowych, pozytywnych doświadczeń, zaspokaja potrzeby poznawcze i społeczne.

 

W celu przygotowania uczniów cudzoziemskich do nauki czytania i pisania reedukator prowadzi ćwiczenia manualne, ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą, ćwiczenia płynności ruchów – szlaczki litero podobne, ćwiczenia kreślenia prawidłowych połączeń między literami, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej (podział wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie wyrazów na podstawie sylab i głosek), ćwiczenia orientacji w przestrzeni, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

 

 

W celu poszerzania zakresu słownictwa używane są ćwiczenia z PUSami. PUSy to pomoc edukacyjna – pudełko z numerowanymi klockami oraz książeczki z ćwiczeniami (pomyśl, ułóż, sprawdź), segregowanie wyrazów według kategorii np. owoce, warzywa, pojazdy itp., budowanie wyrazów z rozsypanek wyrazowych, rozwiązywanie rebusów i krzyżówek.

 

Podczas zajęć wykorzystywane są gry planszowe, układanki, obrazki, kolorowanki, karty, stemple, domina. Zabawie towarzyszy nauka znanych, krótkich rymowanek, wyliczanek, wierszyków i piosenek. Rezultatem będzie: wzbogacenie słownictwa, umiejętne stosowanie struktur językowych oraz poprawność fonetyczna.

 


 

Rezultaty:

Zwiększył się poziom zdobytych wiadomości i umiejętności Uczniów. ( Uczniowie zdobyli lepsze oceny z prac w klasie). Nastąpiła poprawa umiejętności ortograficznych. Stali się bardziej pewni i otwarci. Chętnie zgłaszają się do odpowiedzi, biorą udział w pracy na lekcji. Nastąpiła duża poprawa w rozumieniu i posługiwaniu się językiem polskim.

 

Zmieniły się reakcje emocjonalne na trudności i problemy związane z komunikacją czy nauką. Nastąpiła znaczna korekcja niewłaściwych zachowań w wyniku ponoszonych przez Uczniów niepowodzeń. Z pewnością zwiększyła się motywacja do nauki i podejmowania wyzwań oraz doprowadzania pracy do końca. Uczniowie stali się otwarci, a w wyniku wypracowanego zaufania mieli odwagę zaprezentować swoje talenty np. plastyczne, manualne.

 

Wnioski:

Zajęcia były zasadne w związku z występującymi trudnościami w porozumiewaniu się. Uczniowie w związku z brakiem znajomości języka są wycofani. Dodatkowe zajęcia pozwoliły im na poprawienie znajomości języka, poznały znaczenie słów, które sprawiały im trudność. Nabrali większej pewności i wzrosła ich samoocena. Pozwoliło to na szersze ujęcie poruszanych tematów, lepszą komunikację i zmotywowało Uczniów do pracy.

 

[Szkoła Podstawowa nr 273 w Warszawie ]