VOX HUMANA

Zajęcia wyrównawcze - pomoc w odrabianiu lekcji dla uczniów

 
Działanie to wspomaga naukę języka polskiego. Uczniowie, którzy słabo znają język potrzebują dodatkowej pomocy w szkolnej edukacji. Ich rodzice, zazwyczaj znacznie gorzej znają język. Nawet zdolni i radzący sobie w szkole uczniowie wietnamscy na wyższym poziomie edukacji (ostatnie klasy szkoły podstawowej, gimnazjum (informacja od nauczycieli ze szkół, w których uczą się tacy uczniowie) potrzebują pomocy w nauce specjalistycznego słownictwa i wytłumaczenia bardziej zawiłych tematów. Te zajęcia planujemy organizować bezpośrednio w szkołach, które zgłoszą taką potrzebę. W ramach zajęć zostaną zakupione dodatkowe pomoce dydaktyczne w postaci książek, programów multimedialnych itp. Zajęcia będą prowadzone w 4 szkołach.
 
Szkoła Podstawowa nr 28 w Warszawie 

 

W ramach projektu "Pierwszy krok integracji" realizowanego przez Stowarzyszenie Vox Humana w Szkole Podstawowej nr. 28 w Warszawie, ul. Gościeradowska prowadzone są zajęcia wyrównawcze dla dzieci imigrantów. Beneficjentami naszych działań w SP 28 było dwoje dzieci – dziewczynka z Wietnamu, z klasy I i chłopiec z Ukrainy, z klasy V.

 

Wietnamka, która prosiła by nie używać jej wietnamskiego imienia, a przybrane – Paulinka, jest dziewczynką niezwykle pracowitą, jak większość wietnamskich dzieci. Pracuje ciężko, jest systematyczna, zawsze skoncentrowana, cichutka. W miarę możliwości stara się pracować jak najwięcej samodzielnie, jednak nie rozumie tymczasem jeszcze poleceń zawartych w podręcznikach, dlatego moja praca z nią polegała na odrabianiu zadań domowych, a szczególnie na czytaniu poleceń i sprawdzaniu wykonania zadania, poza tym ćwiczyłyśmy czytanie i wypowiadanie się w języku polskim, ponieważ dziewczynka ma bardzo silny akcent, i czasem gdy się rozpędzi mówiąc po polsku wydaje się, że mówi po wietnamsku. Wiele rozumie, pisze dosyć sprawnie, ale jeszcze wiele pracy przed nami. Jeśli chodzi o Andriia, to poza odrabianiem lekcji zadanych przez nauczyciela z języka polskiego, ćwiczyliśmy czytanie w języku polskim, a także odrabialiśmy lekcje i nadrabialiśmy zaległości z innych przedmiotów. Dzieci otrzymały od Stowarzyszenia zestawy książek i ćwiczeń do nauki języka polskiego, dostosowane do ich wieku oraz poziomu znajomości języka. Ponieważ szkoła nie ma możliwości prowadzenia dodatkowych zajęć dla dzieci imigrantów, nasze działania służyły poszerzeniu oferty integracyjnej. Bez nich dzieciom z pewnością byłoby znacznie trudniej opanować materiał szkolny i zakres polskiego słownictwa niezbędny do funkcjonowania w polskiej szkole i polskim społeczeństwie.

 

Aby rezultaty naszych działań były jeszcze lepsze, zajęcia wyrównawcze powinny być prowadzone przez dłuższy okres, systematycznie, co pozwalałoby na bieżąco pomagać dziecku w nauce i zniwelowałoby powstawanie zaległości w przyszłości.