VOX HUMANA

Zajęcia wyrównawcze

Uczniowie, którzy nie znają lub słabo znają język potrzebują dodatkowej pomocy w szkolnej edukacji. Nawet zdolni i radzący sobie w szkole uczniowie wietnamscy, na wyższym poziomie edukacji (ostatnie klasy szkoły podstawowej, gimnazjum), potrzebują pomocy w nauce specjalistycznego słownictwa i wytłumaczenia bardziej zawiłych tematów.

 

Nauczyciele nie mają wolnych godzin na pomoc w odrabianiu lekcji, a tylko dzięki systematycznej pracy uczniowie mogą nadrobić szkolne zaległości. Zajęcia wyrównawcze są bardzo potrzebne nie tylko jako wsparcie nauka języka jako również jako wsparcie konkretnych przedmiotów.

 

Na zajęciach wyrównawczych można ćwiczyć słownictwo, często specjalistyczne (np. matematyka – słowa typu „przekątna”, „przyprostokątna”, itp.). Nauczyciele przedmiotowi nie mają doświadczenia w uczeniu języka polskiego ani nie mają dodatkowych godzin od szkoły na prowadzenie takich zajęć. Zajęcia organizujemy bezpośrednio w szkołach, które zgłosiły taką potrzebę, a zainteresowanie wyraziło 10 szkół.

 

W ramach zajęć zostały zakupione dodatkowe pomoce dydaktyczne w postaci książek, programów multimedialnych itp. Osoby prowadzące zajęcia wyrównawcze ściśle współpracują z nauczycielami konkretnych przedmiotów oraz nauczycielami uczącymi języka polskiego jako obcego.

 

 

Rezultaty: 

Prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych, podczas których dzieci mogły nadrabiać zaległości w szkolnym materiale nie tylko poprawiło wśród uczestników znajomość języka polskiego, ale i umożliwiło nadrabianie braków wiedzy z materiału z pozostałych przedmiotów, zważywszy, że dzieci mają znaczne braki edukacyjne nie tylko ze względu na nieznajomość języka polskiego, czy różnice programowe, ale również ze względu na przerwę w edukacji spowodowaną często długotrwałą podróżą do miejsca docelowego.

 

 

Nasze działania przysłużyły się nie tylko dzieciom cudzoziemskim ale również polskim, którym trudno jest zwykle uczyć się, przynajmniej na początku w wielokulturowej klasie. Dla osiągnięcia najlepszego efektu ważne jest żeby naukę języka rozpocząć tuż po pojawieniu się takich dzieci w szkole.