VOX HUMANA

Zajęcia przedszkolne dla maluchów

Edukacja przedszkolna jest bardzo ważnym elementem przygotowania dziecka do szkoły. Zajęcia przedszkolne są formą wsparcia psychologicznego dla dzieci i pierwszym krokiem w stronę normalnego życia.

 

Przez 5 godzin dziennie dzieci miały zorganizowaną opiekę na zasadzie przedszkolnej. W ramach zajęć wprowadzono elementy nauki języka polskiego. Dzieci miały organizowane zabawy i działania edukacyjne zgodne z rozwojem. W ramach projektu zostało przeprowadzonych 400 godzin zajęć przedszkolnych. Zajęcia były prowadzone przez 2 osoby.

 

Działania merytoryczne:

 

Cel:

  •  zapoznanie dzieci z przedszkolem, omówienie reguł i zasad oraz praw i obowiązków przebywających na zajęciach;
  • omówienie właściwych i niewłaściwych sposobów zabawy w sali i na placu zabaw;
  • wzbogacanie słownictwa polskiego poprzez nazywanie obrazków, słuchanie polskiej muzyki dziecięcej ćwiczenia sprawności manualnej;
  • rozwijanie małej i dużej motoryki;
  • rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka;
  • rozwijanie twórczości techniczno- plastycznej dziecka;
  • kształtowanie pojęć matematycznych określających kierunki w przestrzeni; 
  • wskazywanie emocji i uświadamianie, że każdy może mieć zły lub dobry dzień;
  • rozbudzanie spostrzegawczości.

 Działania:

 

Zabawy integrujące grupę, rozmowy kierowane. Ruch i muzyka – ćwiczenia gimnastyczne. Kolorowe orgiami płaskie.

  

Wprowadzanie dzieci w tematyką nastającej pory roku – LATO – motyle z bibuły i rolek po papierze toaletowym. Zapoznawanie z polskim alfabetem – pisanie szlaczków ułatwiających w późniejszym etapie pisanie liter. Wzmacnianie własnej wartości dzieci, przynależności do grupy poprzez odrysowywania własnych dłoni na dużym kartonie. Udział w dekorowaniu sali - Nasze ślimaki robaki. Samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych – kwiaty z bibuły. Podejmowanie działalności plastycznej na tematy dowolne i określone. Podejmowanie działań z różnych okazji – Niezapomniany Dzień Dziecka, Laurka dla mamy na Dzień Matki, Podarek dla tata z okazji jego święta.

 

Rozwijanie wyobraźni poprzez wykonywanie prac na tematy fantastyczne i abstrakcyjne - Świat Dinozaurów. Wyrażanie własnych stanów emocjonalnych za pomocą barw – Malowanie palcami. Lepienie z plasteliny i różnych mas plastycznych – Owocowe śniadanie.. Wydzieranie, darcie i gniecenie papieru wykonywanie kompozycji płaskich. Stosowanie techniki stemplowania za pomocą farb plakatowych - Stemple z palców.

 

Udział w zajęciach organizowanych na powietrzu – Zawody w piłce nożnej, koszykowej. Zabawy konstrukcyjne przy użyciu różnego rodzaju klocków – Mój wymarzony dom. Konstruowanie z różnorodnych materiałów według własnych pomysłów. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej. Prowadzenie zgodnej i konstruktywnej współpracy (praca grupowa). Organizowanie wystawek, przedszkolnych galerii prac. Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia – jesteśmy niedźwiedziami, kurami, zającami, sowami, psami itd. - naśladowanie dźwięków głosem.

 

Reagowanie na sygnały muzyczne, np. odpowiednie ustawianie się, poruszanie. Wyklaskiwanie rytmu piosenek. Ćwiczenia incytacyjno-inhibicyjne, związane z reagowaniem na sygnał muzyczny i rozwijaniem orientacji w przestrzeni. Zabawy rytmiczne. Ilustrowanie ruchem słuchanych melodii, piosenek Zabawa z chustami i wstęgami.

 

Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne:

 

  • orientacyjno-porządkowe,
  • z elementami czworakowania,
  • z elementami równowagi,
  • bieżne,
  • z elementami skoku i podskoku,
  • z elementami rzutu, chwytania, celowania, toczenia

 

 

Zachowanie porządku i ładu na własnym stanowisku pracy. Porządkowanie go po zakończonej pracy.

 

opracowanie:  mgr Anna Nitek, mgr Marianna Kłoczko