VOX HUMANA

Zajęcia dotyczące kultury polskiej

Celem zajęć jest wprowadzenie elementarnej wiedzy na temat szeroko pojętej kultury polskiej. Zazwyczaj dzieci zostają zapisane do szkoły wkrótce po przyjeździe i nie wiedzą nic o Polsce.

 

 

Wśród młodszych dzieci używamy takich pomocy jak wydana przez nas  we wcześniejszych projektach książeczka „Dlaczego nie idziemy dziś do szkoły?” opowiadająca o polskich świętach religijnych i narodowych, a także komiks wydany przez Fundację Obywatelska Perspektywa „Poznajemy Polskę”.

 

 

Zajęcia będą łączyły wiedzę o polskiej kulturze, sztuce, tradycji, zwyczajach, świętach. W trakcie kolejnych zajęć, gdy dzieci będą na odpowiednim poziomie znajomości języka polskiego będą oglądały polskie filmy, slajdy z najważniejszymi zabytkami, będą uczyły się o najważniejszych polskich twórcach kultury. Uczestnicy poznają ludowe rękodzieło polskie, ale nie tylko teoretycznie.

 

 

W ramach zajęć organizowane są wycieczki do muzeów, zajęcia plastyczne związane z kulturą – malowanie pisanek, robienie wycinanek z papieru według tradycyjnych wzorów. Młodsze dzieci poznają polskie bajki, baśnie i legendy. Udział w zajęciach interaktywnych pozwoli dzieciom cudzoziemskim lepiej poznać i przede wszystkim zrozumieć polską kulturę, dzieci będą się czuły pewnie i swobodnie, nie będą odczuwały lęku przed obcą kulturą, dzięki czemu będą mogły skoncentrować się na edukacji i własnym rozwoju.

 

 

Zajęcia prowadzone są w szkołach, w których są większe grupy dzieci. Zajęcia trwają średnio 2-3 godzin (np. wyjście do muzeum wymusza dłuższe zajęcia). Grupą docelową są dzieci i młodzież w wieku 6-15 lat.
 
 
 

Rezultaty:

 

W ramach zajęć z kultury polskiej upowszechniona zostanie podstawowa wiedza o szeroko pojętej kulturze społeczeństwa przyjmującego wśród cudzoziemskich uczniów szkół. Udział w zajęciach pozwolił dzieciom cudzoziemskim lepiej poznać i przede wszystkim zrozumieć otaczającą je rzeczywistość, w efekcie czego dzieci będą się czuć się pewniej i swobodniej, nie będą odczuwały lęku przed obcą kulturą, dzięki czemu będą mogły skoncentrować się na edukacji i własnym rozwoju.

 

 

Poprawa znajomości polskiego i lokalnej kultury będzie trwałym rezultatem, przynoszącym efekty przez cały pobyt w Polsce. Wyrównywanie szans, nadrabianie zaległości umożliwią naukę na poziomie polskich uczniów. Wzrośnie samoocena i pewność siebie – w efekcie funkcjonowanie w społeczeństwie. Poprawi się integracja z otoczeniem. Po zakończeniu projektu więzi te nie przestaną działać.