VOX HUMANA

Wydarzenia

Działanie pierwsze – wydanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli wraz ze scenariuszami lekcji.

 

Materiały zostaną wydane w formie książkowej będą składały się z 10 scenariuszy lekcji pomagających przygotować uczniów na spotkanie z uczniem odmiennym pod różnymi względami: kolor skóry, inna religia (monoteistyczna (prawosławie, islam) lub politeistyczna), inne zwyczaje jedzeniowe (wegetarianie, zakaz jedzenia wieprzowiny lub wołowiny), inne wyobrażenia dotyczące istnienia po śmierci (np. reinkarnacja), inny system wartości,. Zakazy dotyczące zwierząt, sposoby oddawania czci bogom czy też Bogu, itp.

 

Scenariusze zostaną poprzedzone krótkimi rozdziałami nt opisywanych kultur pochodzenia imigrantów – Wietnamu, Chin, Indii, Ukrainy, Armenii i islamu. Podane zostaną takie informacje jak religia (lub religie) panujące w danym kraju, podstawowe informacje historyczne, nt ustroju politycznego i gospodarczego, sytuacji etnicznej i religii panujących w danych krajach.

Nakład publikacji 1000 egz. objętość ok. 50 stron.

 

 

Działanie drugie – warsztaty i wykłady

 

Wykłady i warsztaty prowadzimy w szkołach, w których uczą się dzieci imigrantów lub w szkołach, które się do tego przygotowują. Nauczyciele otrzymają wydane w ramach projektu materiały dydaktyczne. Szkołom pozostawiamy wybór jaką formę zajęć wybiorą. Zorganizujemy też warsztaty dla edukator (osób nie będących pracownikami szkoły, a prowadzącymi zajęcia z dziećmi i młodzieżą) – na zajęciach będziemy uczyć m.in. jak przeprowadzać lekcje wg. Przygotowanych przez nas scenariuszy. Warsztaty dla nauczycieli i edukatorów będą prowadzone przez dwóch trenerów. Celem warsztatów jest pokazanie i nauczenie uczestników jak wprowadzać dziecko z innej kultury do klasy, jak zbudować społeczność klasową.

 

 

Działanie trzecie – lekcje

 

Lekcje będziemy prowadzić, podobnie jak wykład w szkołach w których uczą się dzieci imigrantów. Lekcje cieszyły się największym zainteresowaniem ze strony szkół. Pod wpływem wyników ewaluacji poprzedniej edycji projektu proponujemy rozszerzenie zakresu lekcji o nowe kultury – Chiny, Indie, Armenię, Ukrainę. Imigranci z tych kultur są również w Polsce. Lekcje prowadzimy dla całej klasy – po dwie godziny lekcyjne. W lekcjach chętnie biorą aktywny udział dzieci imigrantów, które uczą się w danej klasie – mają szansę wystąpić jako eksperci, pochwalić się swoja wiedzą, zaimponować polskim kolegom. Lekcje zbliżają uczniów z różnych kultur, osłabiają lęk wobec obcych, wspomagają nawiązanie głębszych relacji.

 

 

Działanie czwarte – poradnik prawny dla imigrantów

 

To działanie jest skierowane do obywateli państw trzecich – legalnych imigrantów. Chcemy pomóc im w poszukiwaniu pracy, a przez to w integracji ze społeczeństwem polskim. Poradnik zostanie przetłumaczony na język rosyjski (który znają Ormianie i Ukraińcy oraz wietnamski – język największej grupy imigrantów). Poradnik zostanie zawieszony na stronie internetowej projektu i będzie go można z niej pobrać. Poradnik przekazany zostanie także do organizacji  pozarządowych pomagających odnaleźć się imigrantom na polskim rynku pracy.