VOX HUMANA

Wydanie pomocy dydaktycznych do nauki polskiego

Pomoce dydaktyczne do samodzielnego ćwiczenia wymowy – rozdane szkołom w całej Polsce oraz używane podczas lekcji w szkołach, kursów dla dorosłych i studentów.

 

Cel:

 

Przygotowanie pomocy dydaktycznej ułatwiającej samodzielne ćwiczenie płynności oraz poprawności językowej. Pomoc przeznaczona dla osób uczących się języka polskiego, dorosłych, młodzież oraz starsze dzieci. Pomoc składa się z płyty CD z nagranymi przez lektorów ćwiczeniami oraz skryptu z transkrypcją nagrań. Płyta i skrypt będą służyły do samodzielnego ćwiczenia poprawnej wymowy poza zajęciami, jednak mogą być z powodzeniem wykorzystywane podczas zajęć z lektorem/nauczycielem.

 

 

CD – 90 minut ćwiczeń (nagranych przez 2 lektorów z poleceniami tłumaczonymi na język rosyjski-3 lektor), podzielonych na 12 modułów. Płyta CD z nagraniami poprawnej wymowy wybranych elementów języka, interaktywnymi ćwiczeniami fonetycznymi oraz instrukcjami w języku rosyjskim. Do każdej płyty będzie dołączony skrypt z transkrypcją.

 

 

Skrypt – 40 stron skryptu – transkrypcja nagrań.

 

Na płycie zostaną nagrane wzory wymowy następujących elementów:

 

  1. Alfabet

  2. Wybrane spółgłoski : s, ś/si, sz c,ć/ci,cz z,ź/zi, ż dz,dź/dzi,dż

  3. Liczebniki 1-1000

  4. Liczebniki porządkowe 1-100

  5. Dni tygodnia 6. Miesiące

  6. Godziny

  7. Kolory

  8. Podstawowe czasowniki w czasie teraźniejszym ( 20 czasowników)

  9. Podstawowe czasowniki w czasie przeszłym (20 czasowników)

  10. Podstawowe czasowniki w czasie przyszłym (20 czasowników)

  11. Podstawowe przymiotniki (20 przymiotników)

 
 

Przykładowy scenariusz nagrania/transkrypcji elementu „Alfabet”:

 

Lektor: Posłuchaj (po chwili powtarza polecenie po rosyjsku):

A jak Anna, B jak Barbara, C jak Cyryl, D jak Dymitr, E jak Elżbieta, F jak Fiodor, G jak Gustaw, H jak Hanna, I jak Izabela, ….

Lektor: Teraz powtórz ( po chwili powtarza polecenie po rosyjsku):

A jak Anna (lektor robi pauzę – 2 s., dając uczniowi czas na powtórzenie), B jak Barbara ……

Lektor: Ja mówię pierwszą literę, ty następną: A jak Anna (Lektor daje uczniowi czas na powiedzenie: B jak Barbara, po czym mówi: Powiedziałeś: B jak Barbara? Bardzo dobrze!

Lektor mówi: Przeliteruj słowo KOT. Drugi lektor mówi: K jak Karol, O jak Olga, T jak Tomasz.

Lektor mówi: Teraz ty. Przeliteruj słowo DOM.

Lektor daje czas na przeliterowanie, następnie pyta: Przeliterowałeś: D jak Dymitr, O jak Olga, M jak Maria? Bardzo dobrze! Teraz przeliteruj słowo ULICA. Lektor daje czas na przeliterowanie, następnie pyta: Przeliterowałeś: U jak Urszula, L jak Ludmiła, I jak Izabela, C jak Cyryl, A jak Adam? Świetnie!

 

 

 

Materiały zostały wydane w planowanym nakładzie 200 egzemplarzy. Były udostępniane uczestnikom kursów języka polskiego dla dorosłych oraz studentom. Korzystali z nich uczniowie ze szkoły nr 264, SP 58, ZS 41, ZS 58, ZS 83, SP 260, SP 60, SP 97, SP 34 a także w białostockich szkołach: SP 26, SP 15, SP 4 nawet po zakończeniu prowadzonych w ramach tego projektu lekcji polskiego. Materiały zostały rozdane szkołom co do których mamy pewność, że uczniowie obywatele państw trzecich będą się tam również uczyć w kolejnych latach.

 

POBIERZ MATERIAŁY: