VOX HUMANA

Warsztaty muzyczne - Gruzja

W ramach projektu "Wielokulturowa szkoła", realizowanego przez Stowarzyszenie Vox Humana prowadzone były gruzińskie warsztaty wokalne dla dzieci polskich i dzieci imigrantów.

 

 

Na początku każdego spotkania dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe w pozycji stojącej, ćwiczenia oddechowe na tekście, ćwiczenia na natężenie głosu. Następnie, dla utrwalenia dzieci śpiewały i próbowały grać na gitarach pierwszą poznaną gruzińską piosenkę ‘’Menatreba Tbilisi’’.

 

Dzieci otrzymały tekst piosenki w języku polskim, tak, aby wiedziały czego dotyczy, oraz w języku gruzińskim (zapisany w alfabecie łacińskim), kilkakrotnie każdy uczeń przeczytał tekst głośno, a następnie dzieci rozpoczęły żmudny proces uczenia się obcobrzmiących wyrazów na pamięć.

 

 

Ponieważ dzieci bardzo chciały wykonywać ten utwór samodzielnie, dodatkowo zaczęliśmy się uczyć grania utworu na gitarze. Dzieci dostały zapisane akordy utworu oraz gitary i od tej pory na każdych zajęciach oprócz śpiewu dzieci uczyły się też gry wybranego utworu na gitarach.

 

 

Największą radość sprawiał fakt, że polscy uczniowie do niedawna raczej wrogo nastawieni do cudzoziemskich kolegów, których wrzucali do jednego "worka" nazywając wszystkich "Czeczenami", w tej chwili śpiewają i grają gruzińską piosenkę, uczą się już kolejnej, dużo więcej wiedzą na temat Gruzji i gruzińskiej kultury, biorą czynny udział w zajęciach na które regularnie przychodzą.

 

 

Następnie kontynuowaliśmy naukę piosenki ‘’Sazamtro’’ i rozpoczęliśmy naukę utworu Wahtanga Kikabidze ‘’Czito gvrito’’. Dzieci otrzymały tekst piosenki w języku polskim, tak, aby wiedziały czego dotyczy, oraz w języku gruzińskim (zapisany w alfabecie łacińskim), tak, jak poprzednio, kilkakrotnie przeczytałem dzieciom tekst po gruzińsku, aby nauczyły się wymowy skomplikowanych gruzińskich słów a następnie przystąpiliśmy do ćwiczeń. Każdy uczeń kilka razy przeczytał tekst głośno, a następnie dzieci rozpoczęły żmudny proces uczenia się tekstu na pamięć.

 

  

Podczas warsztatów uczniowie wykonywali rozmaite ćwiczenia oddechowe:

 

w pozycji stojącej - bezruch

 

  • Westchnij głęboko – 5 razy - żebra rozszerzają się na boki
  • Nabierz nosem niedużo powietrza, tak by powłoka brzucha lekko uwypukliła się, a następnie powoli wydmuchaj powietrze ustami - 5 razy
  • Rozchyl lekko usta i bezszmerowo wciągnij powietrze. Klatka piersiowa przy wdechu lekko unosi się i wysuwa do przodu, dolne żebra rozszerzają się, a brzuch odrobinę się uwypukla. Wydychaj powietrze spokojnie i powoli, po wydechu odczekaj moment, zanim nabierzesz nowego powietrza - 5 razy
  • Całkowity, pełny wdech bezszmerowy, swobodny, przez usta i nos - trójtorowo: brzuch, boki, klatka piersiowa – bez czynnego podnoszenia ramion), długi, powolny wydech połączony z artykulacją głoski fffffff - dolna warga lekko dotyka górnych siekaczy. Chwila pauzy w pozycji bezdechu - 5 razy.
  • Całkowity, pełny wdech, wydech 2,3,4,5, gwałtownymi dmuchnięciami - 5 razy

 

 

W pozycji stojącej - ręce w ruchu

 

  • Wyprostowane ręce unieś w bok do poziomu – wdech. Opuszczając powoli ręce na 2, 3, 4, 5, ...10 wydychaj wolniutko powietrze. Powtarzaj ćwiczenie, wydłużając wydychanie do 15 – 20, powtarzaj to ćwiczenie 5 razy.
  • 1 wdech z jednoczesnym uniesieniem wyprostowanych rąk bokiem w górę, na 2, 3, 4....10 opuszczanie rąk i długi powolny wydech - 5 razy.
  • Stań w lekkim rozkroku, ręce w bok – wdech. Powoli przesuwaj ręce do przodu, aż do skrzyżowania ich, na długim wydechu - 5 razy.

 

 

III. Ćwiczenia oddechowe na tekście.

 

I Dynamika wydechu

 

  • Przeczytaj wersy ‘’Rycerza w tygrysiej skórze’’ gruzińskiego poety Szoty Rustavelego. Wykonuj wdechy torem dolno-żebrowo – brzusznym. Pobieraj bardzo małe ilości powietrza w miejscach zaznaczonych kreską ukośną, potrzebne do wypowiedzenia tylko jednego wyrazu.
  • Pobieraj taką ilość powietrza, by wypowiedzieć na nim połowę wersu. Wdech w miejscach zaznaczonych znakiem *. Obydwa ćwiczenia powtarzaj na zmianę.
  • Wdech (głębszy) tylko na początku wersu w miejscach zaznaczonych dwiema kreskami. Ćwicz w tempie wolnym. Po wypowiedzeniu wersu powoli pozbądź się resztek powietrza, zluźniając mięśnie klatki piersiowej. Odpocznij sekundę i równie spokojnie pobierz nową porcję powietrza.
  • Tempo mówienia szybsze, wdech na dwa wersy.
  • Tempo szybkie , wdech na trzy wersy.

 

 

II Natężenie głosu.

  • Ćwicz w tempie wolnym, starannie wypełniając polecenia dotyczące zmiany natężenia, zaznaczone w tekście. Wdech zaznaczamy pionową kreską.

 

piano mezzoforte

(p) piano – cicho, słabo (f) forte – głośno, silnie (mf) mezzoforte - półgłośno

 

 

Nauka nabrała tempa, gdy zostaliśmy wytypowani do reprezentowania szkoły nr 58 na III Festiwalu Kultur "Różni a tacy sami" organizowanym w Gimnazjum nr 141 pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy i honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.

 

 

Ponieważ w Festiwalu biorą udział mali wykonawcy z różnych warszawskich szkół, zależało nam na tym, by wypaść jak najlepiej. W tym celu urządziłem indywidualne przesłuchania i wytypowałem do reprezentowania szkoły 8 uczestników warsztatów. Troje dzieci z powodu zbyt dużej tremy odmówiło występu w gimnazjum, w związku z tym 28.05.2015 roku w koncercie wzięło udział 5 uczniów. Przy akompaniamencie gitary i moim wsparciu dzieci zaśpiewały swoją ulubiona pieśń "Menatreba Tbilisi". Swoim występem dzieci zrobiły furorę, i otrzymały gorące oklaski, a także podziękowania w postaci dyplomów i prezenty. Kolejny wytęp podczas szkolnego apelu, był dla ‘’małych artystów’’ czystą przyjemnością, a koledzy i koleżanki przyjęli ich występ z dużym entuzjazmem. Dzieci, rodzice i nauczyciele wyrażają ogromną chęć kontynuowania warsztatów wokalnych na terenie szkoły w przyszłości.

 

 

SCENARIUSZE ZAJĘĆ: