VOX HUMANA

Warsztaty międzykulturowe

W Polsce obowiązek szkolny obejmuje wszystkie dzieci w wieku od 7 do 18 lat, również dzieci uchodźców przyjeżdżających do naszego kraju. System zorganizowany jest w ten sposób, że dzieci uchodźców trafiają do polskich szkół bezpośrednio po przyjeździe, jednocześnie ucząc się polskiego. Powstaje sytuacja, w której do klas chodzą osoby nie znające języka polskiego, uczące się go dopiero, lub znające język słabo.

 

Nie trzeba tłumaczyć jak wielkim utrudnieniem i wyzwaniem jest taka sytuacja dla wszystkich jej uczestników – nauczycieli, polskich uczniów i uczniów cudzoziemców. Problem jest tym większy, że bariera językowa łączy się z odmiennością kulturową co niejednokrotnie prowadzi do niezawinionych przez nikogo przykrych nieporozumień.

 

Do tego obrazu trzeba jeszcze dodać obciążenia psychologiczne jakie powoduje u dzieci przyjeżdżających sytuacja uchodźctwa - jej powody, sytuacje których dzieci doświadczyły, niepewność dalszych losów rodziny i brak stabilności związane z oczekiwaniem na przyznanie statusu uchodźcy, niedogodności wynikające z przebywania w ośrodku dla uchodźców.

 

Wziąwszy te wszystkie czynniki pod uwagę szkoły do których trafiają dzieci uchodźców stają przed ogromnymi wyzwaniami. Do podjęcia tych wyzwań ani nauczyciele, ani uczniowie nie są przygotowani.

 

W ramach projektu „Uchodźcy i polska szkoła” pomagamy szkołom sprostać tym wyzwaniom. W trzech szkołach (Czachówek, Dobiesz, Kąty) od początku roku szkolnego 210/2011 prowadzimy warsztaty międzykulturowe dla uczniów polskich i czeczeńskich.

 

Grupy są zróżnicowane wiekowo. W Kątach w pierwszym semestrze pracowaliśmy z 5-latkami z zerówki, w drugim zajmowaliśmy się grupą 12-letnich piątoklasistów, w Dobieszu jest jedna zróżnicowana wiekowo grupa.

 

Grupy różnią się również ze względu na skład narodowościowy – zależy to od tego ilu obcokrajowców uczęszcza do danej szkoły czy klasy. Każda z tych grup wymaga innego podejścia trenerskiego jednak idea przewodnia jest dla wszystkich taka sama – integracja poprzez wzajemne poznanie kultury i jej kodów, kształtowanie postawy otwartości wobec inności i umiejętności korzystania z niej dla własnego rozwoju.

 

Podczas warsztatów korzystamy z różnych narzędzi są to zabawy ruchowe, plastyczne pobudzające kreatywność, psychodramy, pokazy slajdów, ćwiczenia psychologiczne, rozmowy.

 


  GALERIA ZDJĘĆ