VOX HUMANA

Projekt UCHODŹCY W SZKOLE

Projekt Stowarzyszenia Vox Humana "Uchodźcy w szkole"

 

 

Cele projektu:

 

  • Poszerzenie oferty integracyjnej dla dzieci osób starających się o ochronę w Polsce.
  • Pomoc w edukacji i adaptacji w szkole dzieci uchodźców poprzez wprowadzenie asystenta kulturowego i edukatora do odrabiania lekcji

 

Opis sytuacji:

 

Z uwagi na brak rekreacyjnej oferty edukacyjnej dla dzieci grupy docelowej , ich odizolowanie i brak możliwości finansowych uczestnictwa w zajęciach rozwojowych polskich rówieśników istnieje pilna potrzeba działań edukacyjno-twórczych dla grupy beneficjentów. Wypełnimy tym jakąś cześć wolnego czasu dzieci beneficjentów by podnieść ich samoocenę oraz zniwelować różnice międzykulturowe. Adaptacja poprzez sport.

 

Poszerzymy tym samym ubogą ofertę edukacyjną dedykowaną beneficjentom mieszkającym w ośrodkach. Nie posiadają oni środków finansowych na uczęszczanie na zajęcia rekreacyjne. Przy słabej komunikacji językowej jest to problem niezwykle złożony i wymagający wsparcia życie uchodźców choć trochę przypominało normę społeczeństwa przyjmującego.

 

Szkoły, do których uczęszczają uchodźcy/ SP 58 i 60 / korzystają z asystentów kulturowych, ale potrzeby nie są zaspokojone – należy uzupełniać ich o kolejne osoby by osiągnąć minimalny zamierzony efekt edukacyjny. Trafiające tam dzieci uchodźców nie mówią po polsku w stopniu pozwalającym im efektywne pobieranie edukacji. Jakże często nauka jest fikcją.

 

Dodatkowo niezbędne wydają się osoby wspierające dzieci w odrabianiu lekcji – bez asystentów lekcje nie są odrabiane, jak potwierdzają nauczyciele i dyrekcja szkół.

 

Działania: 

  

  1. Asystent nauczyciela uczestniczyć będzie w wybranych zajęciach, tłumacząc na bieżąco przebieg zajęć i zagadnienia merytoryczne dzieciom uchodźców. Jest to równoczesne wsparcie dla nauczyciela prowadzącego lekcje. Asystent będzie kontaktował się i rozwiązywał problemy na linii dyrekcja szkoły – rodzice – uchodźcy. Mając doświadczeniew pracy w środowisku uchodźców będzie wspierał rozwiazywanie problemów środowiska wielokulturowego na płaszczyźnie szkoły, ośrodka czy rodziny uchodźców. Posługujący się językiem uchodźców, asystent będzie kontaktował się z rodzicami dzieci uchodźców. Będzie pracował 10 dni w ciągu 4 miesiące, w szkołach w gminie Góra Kalwaria lub w szkołach na trenie Warszawy, zgodnie z zapotrzebowaniem dyrekcji. Zakładamy, że głównie będzie działał w Zespole Szkół w Coniewie, w którym uczy się większośc dzieci i młodzieży mieszkającej w ośrodku w Lininie. Szkoły będą regulowała potrzeby jego asysty w poszczególnych klasach i harmonogram jego zajęć w wyżej podanych ramach czasowych. Liczba beneficjentów to około 10 dzieci.
  2. Zajęcia wyrównawcze, odrabianie lekcji. Zajęcia będą prowadzone w SP nr 60 na Zbaraskiej 3 w której uczą się dzieci gruzińskie w procedurze uchodźczej mieszkające na świadczeniach pozaośrodkowych oraz w ZS w Coniewie. Zajęcia wyrównawcze są jednymi z najbardziej oczekiwanych działań. Bez wsparcia dzieci uchodźców nie odrabiają lekcji. Liczba beneficjentów to ok. 5 dzieci.
  3. Zajęcia sportowo-rekreacyjne dla dzieci mieszkających w ośrodku w na Targówku, prowadzone przez 2 trenerów. Będzie to – 30 godzin zajęć. Zajęciami obejmiemy największą grupę dzieci z ośrodka tworząc kilka grup wiekowo-dyscyplinarnych. W ośrodku na Targówku jest infrastruktura sportowa tzn. boisko do gry w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę oraz badmintona. W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w wieku przedszkolno-szkolnym. Liczba beneficjentów to około 20 dzieci. Celem zajęć jest rozbudzenie aktywności fizycznej dzieci, nauczenie nowych umiejętności, zagospodarowanie czasu wolnego. Zajęcia zostały skonsultowane zarówno z mieszkańcami ośrodka jak i z kierownictwem ośrodka na Targówku.

 

Wszystkie działania prowadzone w projekcie są bezpłatne dla uczestników. Zapraszamy do udziału w projekcie

 

Iwona Walc

Koordynator projektu

605 150 066

iwonajozwiakwalc@gmail.com

 
 
Okres realizacji projektu: 14.02.2013-30.06.2013  
 
Projekt finansowany jest przez Europejski Fundusz Uchodźczy i Budżet Państwa.