VOX HUMANA

Projekt PIERWSZY KROK INTEGRACJI

Sprostowanie

 

 

W ramach projektu "Pierwszy krok integracji" realizowanego przez Stowarzyszenie Vox Humana w okresie od 01.01.2014 do 30.06.2015 roku, wydana została książeczka dla dzieci pt. „Dzieciństwo w różnych krajach’”. W rozdziale poświęconym Ukrainie omyłkowo zamieszczona została mapa Ukrainy, w której Krym został przyłączony do Federacji Rosyjskiej.

 

Mamy świadomość, że zarówno Polska, Unia Europejska jak i cały demokratyczny świat uznają aneksję Krymu za działanie nielegalne. Wyrażamy głębokie ubolewanie z powodu zaistniałej sytuacji. Naszymi działaniami wspieramy na co dzień integrację dzieci, młodzieży i dorosłych obywateli Ukrainy ze społeczeństwem polskim. Prowadzimy kursy polskiego jako obcego, lekcje polskiego, zajęcia wyrównawcze, lekcje na temat Ukrainy. W szkołach, do których uczęszczają ukraińskie dzieci pracują zatrudnieni przez nasze Stowarzyszenie asystenci kulturowi. Naszym celem jest przeciwdziałanie ksenofobii i nietolerancji. Chcemy przełamywać stereotypy i zbliżać obywateli Polski i Ukrainy do siebie. Pragniemy zapewnić, że zamieszczenie mapy Ukrainy bez Krymu nie było działaniem celowym, doszło do niezwykle przykrej pomyłki, również dla nas, za co serdecznie pragniemy przeprosić naród ukraiński. Wszystkie dostępne egzemplarze zostaną poprawione poprzez wklejenie naklejek z nadrukiem poprawnej mapy, w której Krym należy absolutnie do Ukrainy.

 

 

 

Projekt Stowarzyszenia Vox Humana pt. 'Pierwszy krok integracji"

 

Cele projektu: 

 

 

  • Poszerzenie oferty integracyjnej;
  • Przygotowanie obywateli państw trzecich do integracji z polskim społeczeństwem;
  • Prowadzenie autentycznego dialogu międzykulturowego.

 

Opis sytuacji: 

 

Znajomość języka jest pierwszym krokiem integracji. Tylko dzięki niej cudzoziemskie dzieci mogą brać udział w lekcjach, ich rodzice pracować. Polskie prawo nie rozwiązuje podstawowych problemów związanych z edukacją dzieci cudzoziemskich. Nakłada obowiązek szkolny również na cudzoziemców, zakłada dodatkowe lekcje ale już nie gwarantuje, ani nawet nie proponuje podręczników i pomocy dydaktycznych. Liczba godzin oferowana przez państwo jest zbyt mała i udzielana tylko w ciągu pierwszych 12 miesięcy pobytu w Polsce. Jest to zbyt krótki okres na nauczenie języka. Znaczna część naszego projektu koncentruje się na poszerzeniu oferty integracyjnej – na nauce języka w skuteczny i dłuższy niż 12 miesięcy sposób, a także na zajęciach, które naukę wspierają i przyspieszają.

 

Problemem dla wielu szkół jest również to, że dzieci polskie nie integrują się z cudzoziemskimi. W tym projekcie staramy się zbudować przestrzeń w której mogą się spotkać i zrozumieć. Stwarzamy za pomocą lekcji, wspólnych lektur i pracy z grupą podnieść poziom wzajemnego zrozumienia i uwrażliwienia na odmienność kulturową.

 

Działaniami do społeczeństwa przyjmującego staramy się zmniejszyć niechęć i lęk wobec obcych pokazać ich nie jako obciążenie, ale wartość dodaną. Staramy się przezwyciężyć lub przynajmniej zmniejszyć niechęć wobec obcych, którą niestety pokazują badania.

 

 

Działania: 

 

 

  1. Lekcje polskiego jako obcego dla dzieci obywateli państw trzecich
  2. Asystent kulturowy - Wietnam
  3. Zajęcia wyrównawcze dla dzieci obywateli państw trzecich
  4. Zajęcia z reedukatorem/pedagogiem wspierające naukę języka - szkolenia
  5. Sukcesy imigrantów – wywiady, wystawy, spotkania
  6. Książeczka dla dzieci „Dzieciństwo w różnych krajach”
  7. Interaktywne lekcje nt wielokulturowości – Co nas łączy, co nas różni
  8. Dodruk książki „Imigranci w mojej klasie”

 

 Projekt trwa od 01.01.2014 - 30.06.2015 r.

 

Wszystkie działania prowadzone w projekcie są bezpłatne dla uczestników. Projekt jest współfinansowany przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Budżet Państwa.

 

Zapraszamy do udziału w projekcie!

 

Agata Marek

Koordynator projektu

501 022 598

agata_marek@o2.pl