VOX HUMANA

Lekcje polskiego jako obcego

Pierwszym krokiem w integracji uczniów z klasą, swoim najbliższym środowiskiem jest nauka języka polskiego. Czasem szkoły dostają niewielką pulę (2 h w tyg.) na dodatkową naukę polskiego dla nowoprzybyłych uczniów w sytuacji, gdy jest ich więcej niż 8.

 

To działanie kierujemy do szkół, w których uczniów nie znających języka jest bardzo wielu, czyli pula przyznawanych godzin dodatkowych jest zbyt mała lub do szkół, które w ogóle nie mają takich lekcji. Dzięki przyspieszeniu nauki języka uczniowie poprzez dodatkowe zajęcia – imigranci będą mogli uczestniczyć w pełni zarówno w edukacji szkolnej jak i w życiu społeczności klasowej i szkolnej.

 

Lekcje prowadzone są bezpośrednio w szkołach do których chodzą dzieci imigrantów, prowadzą je nauczyciele z danej szkoły lub jeśli w danej szkole nie ma odpowiednich nauczycieli – nauczyciele lub edukatorzy z zewnątrz.

 

 

Lekcje prowadzone są w małych grupach o poziomie dostosowanym do potrzeb uczniów. Nauka w małych grupach jest najskuteczniejszą i najefektywniejszą metodą nauki dzieci i młodzież nie znających języka.

 

Szkoły, które korzystają z tego działania, to szkoły w których prowadziliśmy podobne działania w poprzednich latach i prowadzimy je także do czerwca 2015 roku. Wraz z napływem nowych uczniów cudzoziemskich problem nie znika, lecz w wyniku realizacji projektów takich jak nasze jest łagodzony w miarę postępu lekcji każdego rocznika uczniów.
 
 
Rezultaty: 

 

Prowadzenie dodatkowych lekcji z języka polskiego dla dzieci cudzoziemskich przysłużyło się w efekcie wyrównywaniu szans rozwoju, powzoliło zmiejszyć różnice edukacyjne i usprawniło prace całej wielokulturowej klasy. Dzieci zyskają pewność siebie, po pewnym czasie zaczną też chętnie i aktywnie uczestniczyć w lekcjach, zaczną prawidłowo funkcjonować w środowisku klasowym i szkolnym.