VOX HUMANA

Działania

Harmonogram działań:

1. Przygotowanie i wydanie informatora poświęconego muzułmanom i uchodźcom przygotowanego pod kątem pracy nauczycieli. Książka ta z jednej strony ma być pomocą dydaktyczną (na jej podstawie nauczyciel może przygotować lekcje na tematy związane z islamem, uchodźcami, sytuacją obu tych grup w Polsce, a także w Europie. Będzie przygotowana z myślą o nauczycielach historii, WOS-u, religii – by mogli przygotować lekcje. Przede wszystkim jest pisana z myślą o wszystkich nauczycielach, którzy mają kontakt z dziećmi uchodźców tak by była rzetelnym źródłem wiedzy, pomagała zrozumieć odmienność uczniów i zapobiegała konfliktom, które z powodu braku wiedzy mogą wyniknąć. Nasze stowarzyszenie prowadziło kilka projektów wśród nauczycieli, którzy uczą dzieci uchodźców (w szkołach na Bielanach, Woli i w zespole szkół w Podkowie Leśnej), wybrane tematy i zakres ksiązki został opracowany po rozmowach z nauczycielami i dyrekcją szkół.
Autorki: Agata Marek, Agnieszka Kosowicz

2. Szkolenia dla nauczycieli. Szkolenia zostaną przeprowadzone w 10 wybranych szkołach z 3 województw, w których uczą się dzieci uchodźców w znaczącej liczbie. Będą poświęcone islamowi, uchodźcom oraz problemom, jakie mogą wystąpić w pracy nauczycieli w kontakcie z dziećmi uchodźców. Uczestnicy szkoleń otrzymają informatory oraz materiały szkoleniowe.

Program szkoleń:

1. Podstawy islamu religii i obyczajowości
- islam w liczbach, stosunek do chrześcijaństwa
- podstawy islamu
- kobieta i mężczyzna – prawa, obowiązki, zakazy
- małżeństwo, wychowanie dzieci

2. Uchodźcy:
- Podstawowe pojęcia i rozróżnienia
- Prawa uchodźców
- Sytuacja uchodźców na świecie i w Polsce
- Proces stawania się uchodźcą
- Zaburzenia wynikające ze stresu, oraz szok kulturowy i stres akuturacyjny – przyczyny, objawy, konsekwencje
- Edukacja dzieci uchodźców

3. Zarys historii Czeczenów.
- Doświadczenia kształtujące ich postawę w Polsce – wojna,
- Praktyczne problemy nauczycieli, w których uczą się dzieci uchodźców wraz z proponowanymi rozwiązaniami
- Konsekwencje traumy i migracji - jak postępować z dzieckiem uchodźcy w szkole by ułatwić mu wejście w nowe środowisko.

Celem szkoleń jest ułatwienie pracy nauczycielom, którzy pracują z dziećmi uchodźców.