VOX HUMANA

Asystent kulturowy - Wietnam

Działanie to jest odpowiedzą na wnioski płynące z analizy ankiet ewaluacyjnych projektu Porozmawiajmy po polsku. Zapytaliśmy o potrzeby szkoły w związku z edukacją dzieci obywateli państw trzecich.

 

Rodzice wietnamskich uczniów bardzo często nie mówią po polsku, nawet jeśli ich dzieci radzą sobie już z naszym językiem. Jest to bardzo duże utrudnienie w kontakcie szkoły z rodzicami. Uniemożliwia kontakt z rodzicami w przypadku dysfunkcji szkolnych, trudności wychowawczych – nie można się poskarżyć na ucznia za jego pośrednictwem, trudny jest w przypadku kłopotów z nauką.

 

Również rodzice nie mogą bez pośrednictwa dziecka przekazać nic nauczycielom. Działanie asystenta kulturowego polega na uczestnictwie w wywiadówkach i w dniach otwartych – 1 raz w miesiącu w każdej ze szkół, dyżur co 2 tyg. w każdej ze szkół oraz tzw. „godziny kryzysowe” – 20 godzin w miesiącu jest do dyspozycji zarówno nauczycieli i dyrekcji szkoły jak i wietnamskich rodziców.

 

Asystent kulturowy we wszystkich w/w działaniach pełni rolę tłumacza.


W okresie od kwietnia do czerwca 2014 roku asystent kulturowy wykonał 10 godzin tłumaczeń spotkań uczniów z nauczycielami oraz 10 godzin tłumaczeń konsultacji z rodzicami w szkole podstawowej nr 152 w Warszawie.