VOX HUMANA

Asystent kulturowy

Asystent kulturowy wywiera istotny wpływ na relacje między uczniami i nauczycielami oraz na współpracę z rodzicami uczniów cudzoziemskich. Asystent zna język ojczysty dzieci cudzoziemskich uczęszczających do szkoły, bądź też język, którym dzieci biegle się posługują. Umożliwia to nie tylko komunikację z dziećmi, ale przede wszystkim nawiązanie z nimi bliższego kontaktu, poznanie ich zawiłych losów oraz zrozumienie dzieci i ważnych aspektów kultury, którą przynoszą ze sobą. Dzięki zaufaniu, którym darzą go dzieci, pełni rolę nieformalnego pedagoga, wspierającego dzieci we wszelkich trudnościach, między innymi w integracji i adaptacji.

 

Dzięki obecności asystenta, uczeń ma osobę, która go rozumie, co poprawia jego samopoczucie i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa w szkole. Asystent uczestnicy w lekcjach i na bieżąco tłumaczy cudzoziemskim uczniom wszelkie kwestie poruszane podczas zajęć, dzięki czemu nowi uczniowie mogą na bieżąco uczestniczyć w lekcjach pomimo nieznajomości języka polskiego. Asystent uczestniczy również w wywiadówkach, podczas których pełni rolę tłumacza, ponieważ większość rodziców dzieci cudzoziemskich zna język polski w bardzo niewielkim zakresie. Jest to bardzo duże utrudnienie w kontakcie szkoły z rodzicami. Uniemożliwia kontakt z rodzicami w przypadku dysfunkcji szkolnych, trudności wychowawczych – nie można zwrócić rodzicom uwagi na ucznia, pojawiają się utrudnienia w przypadku kłopotów z nauką. Również rodzice nie mogą bez pośrednictwa dziecka przekazać nic nauczycielom.

 

Zgodnie z założeniami projektu asystenci kulturowi podejmują stałą współpracę z dwoma szkołami, które zmagają się z dużą grupą cudzoziemskich uczniów i mają utrudniony kontakt zarówno z samymi uczniami, jak również z ich rodzicami. Dyrekcje szkół, jak również sami nauczyciele uważają że obecność asystenta jest absolutnie nieodzowna do prawidłowego funkcjonowania klasy i szkoły i to działanie chcemy zrealizować na ich specjalną prośbę. Asystenci będą pracowali w jednej, konkretnej klasie wyznaczonej im przez dyrekcję, bądź też w razie potrzeby, na bieżąco uczestniczą w różnych lekcjach kontrolując sytuację w całej szkole.